Support och felanmälan
När du har avtal med oss hjälper vi dig att hitta problem som kan uppstå på bredbandsförbindelsen och att åtgärda dessa.
För avtalskunder görs felanmälan 08:00 - 20:00 till 0940 -144 22 (IT-enheten).
Felanmälan kan också göras dygnet runt till vilnet(at)vilhelmina.se.
Innan du felanmäler:
- Kontrollera att alla kablar sitter där de ska och inte är skadade.
- Starta om all utrustning. Router och ev. modem eller fiberkonverter startas enklast om genom att man drar ur strömkabeln i minst 30 sekunder. Starta om datorn sist.
- Om det fortfarande inte fungerar, prova att koppla datorn direkt mot bredbandsuttaget eller modem/fiberkonverter för att utesluta fel i mellanliggande utrustning som t.ex. router.
- Kontrollera att nätverksinställningarna är korrekta, se våra guider för nätverksinställningar.
- Prova att stänga av din brandvägg och ditt antivirusprogram temporärt för att utesluta problem med dessa.
- Om det fortfarande inte fungerar, testa med en annan dator och nätverkskabel om du har möjlighet.
- Om inget av ovanstående hjälper, gör felanmälan via telefon eller mail.
Försök tänka igenom det fel du vill beskriva innan du ringer, t ex:
- När upptäckte du problemet?
- Vilka lysdioder som lyser på bredbandsdosan/modemet?
- Kommer du åt delar av nätet?
- Är nätet helt dött eller funkar det ibland?
Meddela även:
- Vad du heter
- På vem abonnemanget står skrivet
- Adress
- Lägenhetsnummer (om du bor i lägenhet)
- Fastighetsbeteckning (om du bor i by)
- Telefonnummer där vi kan nå dig
OBS! Görs felanmälan på fel som visar sig vara på Kundens personliga utrustning, debiteras Kunden kostnaden.